Veelgestelde vragen

Om het u gemakkelijk te maken geven we hieronder antwoord op enkele van de meest gestelde vragen met betrekking tot de Ooievaarspas.

  • Aanvragen en/of wijzigingen Ooievaarspas

    • Hoe kan ik mijn Ooievaarspas verlengen

      Hoe kan ik mijn Ooievaarspas verlengen?
      U ontvangt vóór 1 november bericht of uw Ooievaarspas voor het volgende jaar verlengd wordt. U krijgt dan een brief, deze geldt voor het hele gezin (met kinderen tot 18 jaar).

      Heeft u vóór 1 november geen bericht ontvangen? En wilt u de Ooievaarspas blijven gebruiken? Doe dan een (nieuwe) aanvraag via www.denhaag.nl/ooievaarspas.

    • Wat gebeurt er nadat ik een aanvraag voor een Ooievaarspas heb gedaan?

      Nadat u een aanvraag heeft gedaan ontvangt u schriftelijk een ontvangstbevestiging. De gemeente bekijkt binnen 8 weken of u voldoet aan de voorwaarden en stelt vast of u recht heeft op de Ooievaarspas. Heeft u na 8 weken geen bericht ontvangen? Dan kunt u contact opnemen met de klantenservice van de gemeente.

    • Hoe lang duurt het voor ik de Ooievaarspas krijg?

      Na toekenning van de Ooievaarspas duurt de verwerking hiervan ongeveer 4 weken. Heeft u de Ooievaarspas na 4 weken nog niet ontvangen? Neem dan contact op met de gemeente.
      Ooievaarspashouders uit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk kunnen contact opnemen met hun eigen gemeente.

    • Welke documenten heb ik nodig voor het aanvragen van een Ooievaarspas?

      Voor het aanvragen van een Ooievaarspas moet u de volgende documenten aanleveren:

      • Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier.
      • Een kopie van een geldig identiteitsbewijs: paspoort, identiteitskaart of verblijfsdocument (geen rijbewijs).
      • Een kopie van een recent inkomensbewijs waarop uw naam duidelijk te lezen is. Bijvoorbeeld een uitkeringsspecificatie, loonstrook of ontvangstbewijs/afschrift van alimentatie of andere inkomsten. Voor zelfstandige ondernemers: aangifte inkomstenbelasting en winst- en verliesrekening. ​
      • Een kopie van een recent bankafschrift met daarop zichtbaar uw saldo.
    • Ik heb een toekenning voor de Ooievaarspas maar mijn minderjarige kind niet, wat moet ik doen?

      Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. U kunt het beste contact opnemen met de gemeente.

    • Hoe vraag ik een Ooievaarspas aan?

      U kunt digitaal een aanvraag indienen via www.denhaag.nl/ooievaarspas.
      Wilt u liever een papieren aanvraagformulier? Dan kunt u het  aanvraagformulier via de website zelf downloaden en uitprinten.

      U kunt ook een aanvraagformulier ophalen bij het Servicepunt in het stadhuis (Spui) of bij het stadsdeelkantoor (Escamp) aan de Leyweg.

    • Ik ben mijn Ooievaarspas kwijt, wat moet ik doen?

      Bent u uw Ooievaarspas kwijt? Vraag dan een duplicaat pas aan. Uw oude pas wordt dan geblokkeerd. U kunt de pas éénmalig opnieuw aanvragen. Of neem contact op met de gemeente.

    • Wat kost de Ooievaarspas?

      De Ooievaarspas is gratis.

    • Kan ik een Ooievaarspas aanvragen voor mijn kinderen als ik gescheiden ben?

      In het geval van een scheiding zijn er verschillende situaties denkbaar. U kunt het beste contact opnemen met de gemeente.

    • Ik ben verhuisd. Hoe geef ik mijn adreswijziging door?

      Haagse Ooievaarspashouders zonder een bijstandsuitkering, kunnen hun adreswijziging op 2 manieren doorgeven:

      • Per e-mail: ooievaarsregelingen@gemeentedenhaag.helptu.nl 
      • Per post:
        Gemeente Den Haag
        Ooievaarsregelingen
        Antwoordnummer 1630
        2502 VB DEN HAAG

      Een postzegel plakken is niet nodig.

      Haagse Ooievaarspashouders met bijstanduitkering hoeven hun adreswijziging niet door te geven.

      Ooievaarspashouders uit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk kunnen hun adreswijziging doorgeven aan hun eigen gemeente.

    • Wat moet ik doen als ik mijn Ooievaarspas heb weggegooid, maar toch weer wil gebruiken?

      Vraag dan een duplicaat pas aan. Uw oude pas wordt geblokkeerd. Dit kan alleen in het kalenderjaar dat uw Ooievaarspas geldig is (van 1 januari tot en met 31 december).

    • Op mijn Ooievaarspas staan onjuiste gegevens, wat moet ik doen?

      Haagse Ooievaarspashouders kunnen het beste contact opnemen met de gemeente.
      Ooievaarspashouders uit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk kunnen wijzigingen doorgeven aan hun eigen gemeente.Lees dan meer over de voorwaarden voor het aanvragen van een Ooievaarspas.

    • Alle veelgestelde vragen over 'Aanvragen en/of wijzigingen Ooievaarspas'

  • Gratis reizen met de Ooievaarspas

    • Ik heb een Ooievaarspas, mag ik gratis reizen?

      Alleen Haagse Ooievaarspashouders met de AOW-gerechtigde leeftijd hebben recht op gratis reizen. Hiervoor moet een reisproduct op een persoonlijk ov-chipkaart laden.

    • Wat moet ik doen als ik mijn gratis reisproduct niet kan ophalen?

      U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de gemeente.

    • Wat moet ik doen als mijn OV-chipkaartnummer niet klopt?

      Heeft u een nieuwe OV- chipkaart of klopt het nummer om een andere reden niet meer?

      Neem dan contact op met de gemeente om het juiste nummer door te geven.

  • Gebruik Ooievaarspas

    • Hoe lang kan ik dezelfde Ooievaarspas gebruiken?

      De Ooievaarspas heeft geen einddatum zolang de gegevens kloppen en de foto van de pashouder herkenbaar is. Is dit niet langer het geval? Dan kunt u een nieuwe pas aanvragen.

    • Waarom wordt mijn Ooievaarspas niet geaccepteerd bij een aanbieder?

      Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. U kunt het beste contact opnemen met de gemeente.

    • Hoe vaak kan mijn kind gebruik maken van een gratis Kinderen Doen Mee korting?

      Uw kind kan 1 keer per jaar gebruik maken van 1 sportieve én 1 culturele activiteit met 100% korting en gratis meedoen met diplomazwemmen (A, B en C).

      Meer informatie vindt u op de pagina over Kinderen Doen Mee.

    • Tot welke leeftijd kan mijn kind gebruik maken van Kinderen Doen Mee?

      De regeling Kinderen Doen Mee geldt voor kinderen tot en met 17 jaar.

    • Is de korting van de Regeling Kinderen Doen Mee al verzilverd?

      Om te controleren of uw kind al gebruikt heeft gemaakt van de 100 % korting van de regeling Kinderen Doen Mee, kunt het beste contact opnemen met de gemeente.

    • Alle veelgestelde vragen over 'Gebruik Ooievaarspas'

  • Geblokkeerde Ooievaarspas

    • Waarom is mijn Ooievaarspas geblokkeerd?

      Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. U kunt het beste contact opnemen met de gemeente.

    • Hoe lang duurt het voordat mijn Ooievaarspas (weer) is geactiveerd?

      Nadat u een brief heeft ontvangen dat u de Ooievaarspas krijgt, wordt uw pas binnen 15 werkdagen weer geactiveerd. Heeft u geen brief ontvangen? Neem dan contact opnemen met de gemeente.

      Ooievaarspashouders uit Leidschendam-Voorburg en Rijswijk kunnen hiervoor contact opnemen met hun eigen gemeente.

    • Mijn Ooievaarspas is geblokkeerd. Kan ik nog gebruik maken van de Ooievaarspas activiteiten?

      Nee, u kunt na blokkering van uw pas geen gebruik meer maken van de activiteiten van de Ooievaarspas. Zonder geldige Ooievaarspas krijgt u geen korting.

    • Kan ik met een geblokkeerde Ooievaarspas nog gebruikmaken van mijn lopende lidmaatschap?

      Ja, u kunt uw Ooievaarspas gewoon blijven gebruiken voor de bibliotheek en de meerbadenkaart voor het zwembad. Ook als de Ooievaarspas voor kortingen van de reguliere aanbiedingen is geblokkeerd. Na afloop van uw abonnement of meerbadenkaart kunt u deze niet meer met korting vernieuwen.

    • Kan ik na deblokkering met terugwerkende kracht korting krijgen met mijn Ooievaarspas?

      Nee, u kunt niet met terugwerkende kracht korting krijgen, omdat de korting op dat moment niet kon worden verzilverd. Geen geldige Ooievaarspas betekent geen korting.

    • Moet ik mijn geblokkeerde Ooievaarspas bewaren?

      Ja, u moet uw geblokkeerde Ooievaarspas bewaren. Als u nog recht heeft op de Ooievaarspas wordt de pas namelijk weer geactiveerd voor het huidige kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december).

    • Alle veelgestelde vragen over 'Geblokkeerde Ooievaarspas'

  • Aanbieders: Ooievaarspas

    • Hoe ziet een Ooievaarspas er uit?

      Een Ooievaarspas is een kunststof pas met een magneetstrip. Deze magneetstrip wordt gebruikt om de Ooievaarspas te scannen met de magneetlezer, om via internet korting te verzilveren. De naam en geboortedatum van de pashouder staan op de pas. Een foto van de pashouders is geprint in de Ooievaarspas. Zo kunt u als aanbieder nakijken of de persoon die u voor u heeft ook op de persoonsgebonden Ooievaarspas staat.

      Toont de pashouder u een Ooievaarspas met een foto op de kaart geplakt of zonder magneetstrip, dan verzoeken wij u de Ooievaarspas in te nemen. U kunt deze Ooievaarspas – met een korte notitie – sturen naar:

      Afdeling Ooievaarsregelingen
      Antwoordnummer 1630
      2502 VB Den Haag

    • Hoe lang is de Ooievaarspas geldig?

      Na toekenning van de eerste aanvraag wordt de Ooievaarspas toegezonden aan de pashouder. Aan de Ooievaarspashouder wordt het recht op het gebruik van de pas voor één jaar toegekend. Dit recht eindigt altijd op 31 december van het jaar waarin de pas is toegekend.

      Elk jaar moet het recht op de Ooievaarspas opnieuw worden vastgesteld. Dat recht kan worden verkregen door het indienen van een aanvraag tot verlenging.

      Vergeet de pashouder verlenging aan te vragen of heeft hij/zij geen recht meer op de Ooievaarspas, dan wordt de Ooievaarspas van afstand geblokkeerd. De Ooievaarspas wordt niet ingenomen, alleen het gebruik van de pas wordt onmogelijk gemaakt.

    • In welke periode kan ik de Ooievaarspas scannen?

      U heeft met bureau Ooievaarspas afspraken gemaakt over hoe vaak u de Ooievaarspas moet uitlezen om voor een vergoeding in aanmerking te komen. Dit kan betekenen dat u de Ooievaarspas één keer per kalenderkwartaal of jaar moet uitlezen.

      Het kan ook zijn dat u per cursusperiode of activiteit de Ooievaarspas moet uitlezen. Het is alleen mogelijk om de korting te verzilveren in de actuele periode.

      Wilt u weten welke actuele periode voor u van toepassing is? Neem dan contact op met bureau Ooievaarspas door een mail te sturen naar ooievaarspas.szw@denhaag.nl

    • Kan ik een Ooievaarspas met terugwerkende kracht scannen?

      Bureau Ooievaarspas heeft afspraken met u gemaakt in welke periode u de Ooievaarspas kunt uitlezen.

      Is deze periode afgelopen? Dan is het niet meer mogelijk de Ooievaarspas uit te lezen.

    • Wie is mijn contactpersoon bij de Ooievaarspas?

      Uw contactpersoon is afhankelijk van het onderwerp van uw vraag.

      Voor problemen met het uitlezen van de Ooievaarspas of met de webkassa kunt u de instructies raadplegen.

      Voor algemene vragen over de Ooievaarspas kunt u contact opnemen met bureau Ooievaarspas via e-mail: ooievaarspas.szw@denhaag.nl

    • Welke zaken kan ik regelen via de website van de Ooievaarspas?

      U kunt als aanbieder inloggen op de Ooievaarspas website. Daar kunt u nieuwe aanbiedingen toevoegen, uw aanbieding wijzigen en u vindt daar meer instructies om dat goed te doen. Bovendien kunt u daar uw profielgegevens wijzigen en formulieren vinden voor tariefwijzigingen.

      Het is niet mogelijk om via de Ooievaarspas website korting te verzilveren. Deze kunt u uitsluitend verzilveren via de webkassa.

    • Hoe vraag ik een nieuwe wachtwoord aan voor de website van de Ooievaarspas?

      U kunt via de website www.ooievaarspas.nl/aanbieder een nieuw wachtwoord aanvragen. In het inlogscherm verschijnt de link 'wachtwoord vergeten'.

      U kunt op deze link klikken en daarna de instructies volgen.

      Lukt het dan nog niet, neem dan contact op via ooievaarspas.szw@denhaag.nl

    • Ik ben uitgenodigd voor een evaluatiegesprek, wat kan ik verwachten?

      Bureau Ooievaarspas blijft graag op de hoogte van wat er bij u als aanbieder speelt. Dit is de reden waarom u kunt worden uitgenodigd voor een jaarlijkse evaluatie.

      Bureau Ooievaarspas maakt hiervoor een afspraak met u, om de afgelopen periode te evalueren en nieuwe afspraken te maken over de voortgang.

    • Kan ik een vergoeding ontvangen als ik alleen een kopie van de Ooievaarspas in mijn bezit heb?

      Nee, u moet de Ooievaarspas bij iedere (beoogde) transactie op geldigheid controleren door gebruik te maken van de webkassa. Een kopie van de Ooievaarspas kan niet worden uitgelezen door de webkassa.

      U mag wel voor uw eigen ledenadministratie een kopie maken, maar het is niet mogelijk om op basis daarvan een vergoeding te ontvangen.

    • Waarom wordt er onderscheid gemaakt in de hoogte van de vergoeding?

      U biedt als aanbieder van de Ooievaarspas de pashouder een korting van 50% of 100% (Kinderen Doen Mee) op lidmaatschaps- of entreegelden. Voor de verleende korting ontvangt u van bureau Ooievaarspas een vergoeding.

      Bureau Ooievaarspas heeft met u afspraken gemaakt over het vergoedingspercentage dat u ontvangt. De wijze van bestuur van uw organisatie is van belang voor het bepalen van het percentage.

      Aanbieders die volledig afhankelijk zijn van subsidies en uitsluitend werken met vrijwilligers krijgen 100% van de verleende korting terug, tot het maximale contributiebedrag. Andere aanbieders ontvangen bij het verlenen van 50% korting een vergoeding van 80% van de verleende korting. Bij Kinderen Doen Mee ligt dit percentage op 90%.

    • Wanneer wordt de vergoeding van bureau Ooievaarspas aan mij uitbetaald?

      Alle transacties worden tot het einde van kalandermaand verzameld. De uitbetaling hiervan volgt aan het einde van de daaropvolgende maand.

      Voorbeeld: de vergoeding voor alle Ooievaarspassen die u uitleest in de hele maand mei ontvangt u eind juni.

    • U heeft geen transactieoverzicht ontvangen, wat moet u doen?

      U ontvangt automatisch een overzicht van de maandelijkse vergoedingen, ongeacht of u Ooievaarspassen heeft verzilverd.

      Ontvangt u deze niet? Neem dan contact op met bureau Ooievaarpas via e-mail: ooievaarspas.szw@denhaag.nl

    • Wat betekent de regeling Kinderen Doen Mee (KDM)?

      Kinderen Doen Mee biedt Ooievaarspashouders tot 18 jaar de mogelijkheid om met 100% korting deel te nemen aan sport, cultuur en elementair zwemmen. De 100% korting kan bij één aanbieder voor één activiteit per 1 juli tot en met 30 juni worden verzilverd.

      Lees meer informatie over deze regelingen bij Kinderen Doen Mee.

    • Hoe kan ik een paslezer bestellen?

      Heeft u een nieuwe paslezer nodig? Neem dan contact op met bureau Ooievaarspas via e-mail: ooievaarspas.szw@denhaag.nl.

      U kunt alleen per e-mail een nieuwe paslezer aanvragen.

      Let op: hier kunnen kosten aan verbonden zijn.

    • Hoe kan ik een nieuwe aanbieder worden?

      Bent u nog geen aanbieder, maar heeft u hierin interesse?

      Kijk dan op de informatiepagina met het doel en voorwaarden van de Ooievaarspas voor meer uitleg.

    • Alle veelgestelde vragen over 'Aanbieders: Ooievaarspas'

  • Aanbieders: Webkassa

    • Wat is de webkassa?

      Aanbieders van de Ooievaarspas gebruiken de webkassa om de door hen geleverde korting te verzilveren.

      U heeft daarvoor een Ooievaarspas, magneetstrippaslezer en een computer (met USB-aansluiting) en internet nodig.

      Wilt u meer instructies? Dan kunt u contact opnemen met bureau Ooievaarspas via e-mail: ooievaarspas.szw@denhaag.nl

      U kunt direct inloggen in de webkassa om kortingen te verzilveren.

      Let op: u moet hiervoor de browser Google Chrome gebruiken.

    • Hoe kan ik inloggen in de webkassa?

      Voor het uitlezen van de Ooievaarspas kunt u inloggen in de webkassa. Volg verder de instructies op het scherm.

      Kunt u niet inloggen? Raadpleeg dan de uitgebreide instructies.

    • Hoe bepaal ik welke kortingsknop ik moet gebruiken in de webkassa?

      De kortingsknop die u gebruikt is afhankelijk van de afspraken die u heeft gemaakt met bureau Ooievaarspas.

      Bijvoorbeeld voor pashouders van 18 jaar en ouder geldt dat er 50% korting kan worden verleend voor de aangeboden activiteit.

      Voor pashouders onder de 18 jaar kunnen er twee verschillende kortingspercentages worden vermeld: de 50% en de 100% Kinderen Doen Mee korting.

      Meer voorbeelden en specifieke uitleg staat op de Kinderen Doen Mee-pagina.

    • Wat is er aan de hand als de aanbiedingsknop met 100% (KDM) niet zichtbaar is?

      In dat geval kan er sprake zijn van drie scenario’s.

      Scenario één: uw organisatie doet niet mee aan de regeling Kinderen Doen Mee (100%).

      Scenario twee: u heeft deze aanbieding al verzilverd, dit kunt u controleren via de knop 'Verzilverd' in uw webkassa.

      Scenario drie: een andere aanbieder heeft de Kinderen Doen Mee knop al verzilverd. Dit kunt u het beste overleggen met de ouder(s) van de pashouder.

    • Kan ik in de webkassa zien of een Ooievaarspas actief is?

      U kunt de geldigheid van een Ooievaarspas controleren door de Ooievaarspas te scannen met de paslezer en de webkassa.

      Instructies vindt u in de handleiding voor de webkassa.

    • Wat kan ik doen als de webkassa aangeeft dat een Ooievaarspas geblokkeerd is?

      Zodra u een Ooievaarspas uitleest in de webkassa, kan in beeld de tekst verschijnen dat de Ooievaarspas is geblokkeerd. In dat geval geeft u deze pashouder geen korting. De Ooievaarspashouder moet zèlf zorgen voor een geldige Ooievaarspas. U kunt de pashouder voor meer informatie over de blokkade verwijzen naar de gemeente waar hij/zij woont.

      Wilt u de pashouder toch de mogelijkheid bieden om direct te starten met de activiteiten, dan is dit natuurlijk mogelijk. U kunt besluiten dat de pashouder bij aanvang de volledige lidmaatschapsgelden betaalt zonder korting. Als u de pashouder wel de korting verleent, komt het voor uw rekening als blijkt dat de deelnemer ook achteraf gezien geen recht heeft op de Ooievaarspas.

    • Hoe geef ik tariefwijzigingen door aan bureau Ooievaarspas?

      Twee maanden vóór de ingangsdatum van de nieuwe tarieven stuurt u het tarievenformulier naar bureau Ooievaarspas.

      Wanneer de gewijzigde tarieven door bureau Ooievaarspas zijn beoordeeld, goedgekeurd en verwerkt, krijgt u ter informatie en controle het nieuwe overzicht toegemaild.

      U kunt het tarievenformulier terug vinden onder het kopje "Formulieren" nadat u in uw eigen aanbiedersomgeving bent ingelogd.

    • Wat moet ik doen bij de foutmelding: 'kaart is ongeldig'?

      Deze foutmelding kan meerdere oorzaken hebben.

      Neem daarom contact op met bureau Ooievaarspas door een email te sturen naar: ooievaarspas.szw@denhaag.nl

    • Wat betekent het als de webkassa 'code 307' presenteert na het uitlezen van de Ooievaarspas?

      'Code 307' betekent dat de pashouder de maximale korting bij u voor dit jaar heeft bereikt.

      Wilt u controleren welke korting u al heeft verzilverd voor deze pashouder?

      Kijk dan via de knop ‘verzilverd’ na wanneer u de Ooievaarspas heeft verzilverd.

    • De webkassa presenteert 'code 310', wat betekent dit?

      'Code 310' houdt in dat het kortingslimiet voor de pashouder bij de betreffende aanbieding te hoog is.

      Voorbeeld: de maximaal te verzilveren korting bij een Kinderen Doen Mee-aanbieding is € 330,-, maar u typt per ongeluk een bedrag in van € 333,-. Dan zal 'code 310' op uw beeldscherm verschijnen.

    • Alle veelgestelde vragen over 'Aanbieders: Webkassa'

Ontvang je onze Ooievaarsnieuwsbrief al?

Blijf met onze digitale nieuwsbrief altijd op de hoogte van speciale acties, de nieuwste aanbiedingen, leuke dagtochten en nog veel meer. Mis het niet!

Meld je aan voor de nieuwsbrief

We versturen onze nieuwsbrief 4 keer per jaar. Afmelden kan op elk moment.

Blijf op de hoogte van onze laatste aanbiedingen

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Afmelden kan op elk moment.